DEVAM:
48. Mestler Üzerine Meshetmek
حدثنا
عبدان قال:
أخبرنا عبد
الله قال:
أخبرنا
الأوزاعي، عن
يحيى، عن أبي
سلمة، عن جعفر
بن عمرو، عن
أبيه قال:
رأيت النبي
صلى الله عليه
وسلم يمسح على
عمامته .وتابعه
معمر، عن
يحيى، عن أبي
سلمة، عن عمرو
قال: رأيت
النبي صلى
الله عليه
وسلم.
[-205-] Ca'fer İbn Amr babasından şunu rivayet etmiştir: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in sarığına ve mestleri üzerine mesh yaptğını gördüm.
AÇIKLAMA: Sarık Üzerine Mesh: Selef (ilk dönem âlimleri)
sarık üzerine meshetmenin anlamı konusunda farklı görüşler belirtmişlerdir.
Bîr görüşe göre Hz. Peygamber başının Ön kısmına meshettikten
sonra sarığına da meshederek bunu tamamlamıştır. Daha önce İmam Müslim
rivayetinde bunu gösteren hususlar geçmişti. Alimlerin çoğunluğu yalnızca sarık
üzerine meshetmekle yetinilemeyeceği görüşünü benimsemiştir.
Hattâbî şöyle demiştir: "Allah başı meshetmeyi farz
kılmıştır. Sarığa meshetme ile ilgili hadis İse farklı anlaşılmaya müsaittir.
Buna göre kesin olarak bilinen bir şey, farklı anlaşılmaya müsaid bir durum
sebebi ile terk edilemez. Sarığın meshini, mestler üzerine meshetmekle
kıyaslamak yanlış bir kıyastır. Çünkü sarığın aksine mestin çıkarılmasında
zorluk vardır."
Hattâbî'nin
görüşü şu şekilde eleştirilmiştir:
a.) Yalnızca sarığa meshetmeyi caiz görenler tıpkı mestlerde
olduğu gibi bunun çıkarılmasında bir zorluğun bulunmasını şart koşmuşlardır.
Bunun yolu da Arapların sarıklarında olduğu gibi dolamaktır.
b.) Baş, teyemmümde meshedilme farziyeti düşen bir organdır.
Dolayısıyla ayaklarda olduğu gibi başın üzerine konan şeye meshetmek de
caizdir.
c.) Âyet bunu reddetmemektedir. Özellikle de müşterek sözcüğü
hem hakikat hem mecaz anlamı ile kabul edenler açısından hiç reddetmemektedir.
Çünkü "falancanın başını öptüm" diyen kişinin sözü, öperken arada bir
engel olsa bile doğru kabul edilir. Evzâî, bir rivayete göre Sevrî, Ahmed İbn
Hanbel, İshak, Ebu Sevr, Taberî, İbn Huzeyme, İbn Münzir ve diğer bazıları bu
görüşü kabul etmiştir. İbnü'l-Münzir şöyle demiştir: Hz. Ebu Bekir ve Hz.
Ömer'in bunu yaptığı sabittir. Hz. Peygamber'in şu sözü de sahihtir:
"insanlar Ebû Bekir ve Ömer'e itaat ederlerse doğru yolu bulurlar".